Inred en NPF-anpassad utemiljö
Vi kontaktade vår landskapsarkitekt Rebecka Öberg för att få tips på hur du kan gestalta utemiljöer för barn med NPF. Rebecka hjälper dagligen våra kunder att rita och visualisera olika lärmiljöer utomhus, både i förskolan och skolan.
Den fysiska lärmiljön i skolan och förskolan bör vara flexibel och tillgänglig för att möta barns och elevers varierande behov. Kan vi skapa välutformade inom- och utomhusmiljöer minskar stressen för alla och särskilt för barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Med hjälp av forskning inom miljöpsykologi har Rebecka fått insikter om hur barn med NPF påverkas av sin omgivning. Med hjälp av detta kunskapsfält kan vi lättare skapa utemiljöer som främjar återhämtningen för barn och elever som behöver hämta kraft. I våra tips nedan har Rebecka fokuserat på hur du kan erbjuda barn en kravlös omgivning med både programmerade och oprogrammerade ytor för att underlätta den mentala återhämtningen.
1. Erbjud en reträttplats
Kojor med ljusinsläpp är ett bra sätt att skapa rumslighet i utemiljön och skapar möjlighet att skärma av från alla intryck och till vaken vila. Willow, som är en serie i pilträd gör att barnen alltid har koll på omgivningen samtidigt som det är avskilt och blir likt ett hemligt näste. Kojorna smälter fint in i utemiljön och bidrar till sinneliga upplevelser och rolig tittut-lek. Använd er också gärna av olika avskärmningar och rumsavdelare i utemiljön, som Willow vindskydd, för att minska de visuella intrycken.
2. Bjud in till rofylldhet och rörelse
Skapa gärna tydliga zoner och erbjud en bred palett av aktiviteter från rofylldhet till utforskande och rörelse. En del av utemiljön kan förslagsvis utgöras av kreativa sittkombinationer med bänkar i olika nivåer. Vår Urban-serie erbjuder både sittmöjligheter och lådor för plantering. Olika underlag skapar dessutom olika signalvärden. Grus gör att vi naturlig tar oss fram långsammare vilket passar utmärkt vid en lugnare zon. Om vi däremot vill springa snabbt så är gummi eller kork ett kul inslag att addera till platsen. Att skärma av och förtydliga olika zoner bidrar till en lugnare utemiljö på förskolan och skolan och även till att förstärka rumsligheten i utemiljön.
3. Skapa en magisk del
Att addera djurskulpturer till en hemlig taktil stig, fossila stenar till ett lekbord med sand, eller organzatyg till en Urban-kub kan vara tips på hur du kan få utemiljön att kännas mer magisk. Informella mötesplatser där barnen kan samspela utan att det blir trångt och samtidigt få en känsla av att ”komma in i en annan värld”. Ett lekbord är ett enkelt sätt att komma igång och arrangera en pedagogisk iscensättning. Finns det möjlighet att skapa gröna områden med buskar, träd och annan vegetation så stimulerar det fantasin. Grönskan har även en positiv och lugnande inverkan på barn och elever. Om man vill utforma något mer unikt tipsar jag om att ta hjälp av oss lekplatsspecialister, vilket är helt gratis.
4. Med plats för samvaro och skapande
I utemiljön är barnens och elevernas alla sinnen aktiva och de utforskar gärna genom att använda olika estetiska uttrycksformer. Att skapa med löst material som löv, grenar och snö ger barnen och eleverna en känsla för naturens estetiska värden. En plats med musik kan vara en passande aktivitet som ger energi. Här kan barnen mötas, umgås och interagera. Placera gärna en korg med musikinstrument i utemiljön, eller varför inte inreda gården med utomhustrummor? Med våra utomhustrummor Rainbow Sambas, som finns i regnbågens färger, symboliseras även det viktiga budskapet om att alla är olika.
5. Skapa ett äventyr
När vi pratar om NPF behöver vi även erbjuda en riktigt utmanande del för de barn som har högre fysisk energi. Den här delen får med fördel gärna vara nära ingången till utemiljön. På så vis blir startsträckan kort och lusten att börja sin dag med en äventyrsbana stor. Du kan enkelt skapa en äventyrsslinga helt anpassad till den tänkta ytan med hjälp av vår modulserie Urban. Strukturerade utevistelser eller rastaktiviteter med vuxenledd interaktion ökar delaktigheten, speciellt för barn och elever med NPF. Om du däremot vill erbjuda något större för fler barn rekommenderar jag vårt Wooden piratskepp. Så ställ frågan till dig själv, vart börjar ert äventyr?