Inred ett NPF-anpassat klassrum
Att NPF-anpassa ett klassrum i skolan innebär att vi inreder klassrummet så att det passar och inkluderar alla elever oavsett behov. Att NPF-säkra skolan genom inkluderande klassrum ger varje elev möjlighet att utvecklas och lära utifrån sina egna förutsättningar. Även barn som inte har särskilda behov eller en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) gynnas av ett inkluderande och NPF-vänligt klassrum. Genom en anpassningsbar miljö i klassrummet kan du hjälpa till att optimera inlärningsmöjligheterna, särskilt för barn med NPF. Det är också viktigt att kontinuerligt samarbeta med pedagoger, föräldrar och andra specialister för att säkerställa att miljön fortsätter att möta barnens behov över tid.
Elmemodellen
Man kan NPF-anpassa ett klassrum på olika sätt. Ett exempel är Elmemodellen, en undervisnings- och inredningsmodell som visat sig ge goda resultat för alla elever - inte bara för de barn med NPF. Läs mer om Elmemodellen här.
Inredningstips för ett inkluderande klassrum
Att NPF-anpassa ett klassrum och göra det tillgängligt för alla behöver inte vara svårt och kostsamt, det kan göras med relativt enkla medel. Här har vi samlat lite inredningstips för klassrummet:
Skapa en tydlig struktur
Hjälp eleverna att förstå skoldagens förväntningar genom att exempelvis använda visuella scheman och Time Timer®.
Sensoriska anpassningar
Ta hänsyn till olika att olika elever behöver olika typer av sittplatser, som tysta hörn med kuddar, skridbordscyklar eller balansbollar för barn som behöver röra på sig för att behålla sitt fokus.
Avskildhetsalternativ
Inkludera avskilda utrymmen eller skärmar för barn som behöver ta en paus eller arbeta i mindre grupper.
Flexibla möbler
Använd möbler som är lätta att flytta och anpassa efter barnens behov och aktiviteter.
Visuella stöd
Använd visuella stöd som bilder, symboler eller pekskrifter för att underlätta förståelsen och kommunikationen för barn med språkliga eller kognitiva utmaningar.
Lugn färgpalett
Välj lugna och neutrala färger för väggar och inredning för att skapa en avslappnad och harmonisk atmosfär.
Organiserade ytor
Ha välorganiserade ytor med förvaring av material och resurser för att underlätta tillgängligheten och minimera distraktioner.
Belysning
Se till att det finns tillräckligt med naturligt ljus och använd belysning som är anpassad för att undvika skarpa skuggor och bländning.
Ljudreducerande åtgärder
Installera ljudabsorberande material, som mattor, golvskärmar eller gardiner, för att minska störande ljud och skapa en lugnare miljö.
Flexibla arbetsytor
Erbjud olika typer av arbetsytor, som höj- och sänkbara bord, för att möjliggöra olika arbetsställningar och behov.
Säkerhetsåtgärder
Se till att alla möbler är säkra och stabila för att undvika olyckor och skador.
Kommunikationshjälpmedel
Integrera kommunikationshjälpmedel, som PECS (Picture Exchange Communication System) eller talgeneratorer, för att stödja barn som har svårigheter med verbal kommunikation.