Elmeskolan - en skolgård med framgång
Möt Elmeskolan i Älmhult – en skola som genomgått ett stort förändringsarbete där utemiljön fått en viktig roll. Elmeskolan är en tvåparallellig F-6 skola. Skolan fick nya lokaler 2017 och rymmer idag hela 250 elever.
De senaste åren har skolan genomgått ett omfattande förändringsarbete vilket gett fantastiska resultat. Från att ha ansetts stökig och bråkig har rektorn Eva-Lena Brafield haft en tydlig vision om individanpassad undervisning som tillgodoser varje elev och där nyckelorden är gemenskap och inkludering. Arbetet har gett utdelning i form av ökad trivsel och förbättrade kunskapsresultat.
Emma Persson är klassmentor och förstelärare inom Bedömning för Lärande på Elmeskolan. Emma var själv med och startade uteförskolan i Älmhult, något som gjort henne till en förespråkare av pedagogiskt utformade utemiljöer. Hon berättar:
”På Elmeskolan satsar vi på något som kallas Elmemodellen; ett pedagogiskt arbetssätt där alla elever har tillgång till en egen, avskärmad arbetsplats samt individanpassade uppgifter.
I praktiken betyder det att en lektion inleds med en gemensam genomgång och därefter får barnen jobba individuellt”, säger Emma. ”Detta har ökat elevernas studiero och trygghet på ett otroligt sätt. Jag skulle säga att vår skola verkligen vill och vågar testa nya vägar till kunskap, vilket är helt fantastisk!”
Emma fortsätter med att berätta att även utemiljön har fått en viktig roll i undervisningen och förändringsarbetet. ”Vinsterna är verkligen många; bland annat håller eleverna sig friskare, konflikterna blir färre och gemenskapen förstärks”, berättar hon. Från ett pedagogiskt perspektiv finns det också många fördelar. Exempelvis kan man som pedagog på ett naturligt sätt koppla ihop praktik med teori samt tillämpa olika lärostilar. Eftersom eleverna får jobba med alla sina sinnen så stärks inlärningsförmågan och gör det enklare att ta till sig ny kunskap.
”När eleverna själva får samspela med materialet, blir det tydligare för dem att se samband mellan exempelvis fem kottar och siffran fem. Likaså underlättar det när de får känna på en tung sten i samband med undervisning kring vikt och volym”, säger Emma.
På Elmeskolan är skolgården nybyggd och rymlig. Den är även utformad så att den saknar ”döda vinklar”, vilket gör det möjligt för rastvakten att se hela skolgården var hen än står. Emma berättar att lärarna är flitiga på att ta avbrott utöver rasterna, och då går man gärna ut.
”Vi har en jättebra utevagn som gör det smidigt att röra sig mellan inne- och utemiljön. Vagnen är alltid laddad med tärningar, bollar och hopprep så att vi enkelt kan aktivera eleverna på skolgården”, säger hon. Hon berättar också att skolan nyttjar containrar med olika verktyg för att på bästa sätt uppmuntra aktiva raster, exempelvis rockringar, fotbollar, koner, bandyklubbor, cyklar, aktivitetskort, hoppstyltor etc.