Johanna Ljungdahl Larsson och Kim Ejdelind arbetar som förskollärare på Drottninghögs förskolor i Helsingborg. Vi besökte dem för att höra om hur förberedda miljöer blivit en viktig del av barnens och pedagogernas vardag.
En förberedd lärmiljö är konstruerad med tanke på barnens lärande och tänkande. Den sporrar deras nyfikenhet och uppmuntrar dem att söka ny kunskap och är utformad så att barnen kan arbeta självständigt i den. Det innebär att möbler och material är anpassade efter barnens ålder och storlek.
I Johannas och Kims roller ingår ett stort ansvar för den pedagogiska utvecklingen, någonting de verkligen brinner för. Målet är att skapa en välkomnande förskola och därför har förberedda lärmiljöer blivit något som ligger dem extra varmt om hjärtat. Hon och Kim menar att det finns många vinster med att arbeta med förberedda lärmiljöer. Barnen blir mer delaktiga i att aktivt utforska och undersöka – men även i att ställa i ordning och ta hand om sin miljö. ”Det blir ett helhetsarbete som bidrar till att vi ihop med barnen värnar extra mycket om våra miljöer och vårt material,” säger Kim.
Självklart är även pedagogernas roll väldigt betydelsefull i arbetet med förberedda lärmiljöer. Därför är det viktigt att arbetslaget reflekterar över innehållet i miljöerna och att de material som används för barnen appliceras på ett målstyrt sätt som hela tiden väcker barnens nyfikenhet och stöttar deras utveckling.
Det handlar alltså om att stimulera barnen till vidare utveckling med hjälp av material som riktar sig till olika intressen ocn mognadsstadier. Just att låta barnen vara delaktiga är en stor del av arbetet, menar Kim och Johanna. Det kan till exempel handla om att tillsammans med barnen sortera upp materialet efter en dags lek och utforskande och förbereda inför morgondagen. Att tillsammans med barnen göra det fint, inbjudande och spännande för att visa hur man värnar om sin omgivning och att få barnen att ta del av den känslan.
”Det är härligt att komma till arbetet på morgonen och mötas av barn som redan är inne i olika lärprocesser – som äger sitt egna lärande och bjuder in dig i ett spännande möte,” fortsätter Johanna. ”Och tänk att som barn få mötas av pedagoger som är redo att bjuda in till lek, samspel, utforskande, byggande och tecknade i förberedda lärmiljöer som inte bara speglar de intressen som finns i barngruppen, utan också de processer som är pågående i vårt projekt just nu.”
Johanna och Kim berättar att de har haft mycket glädje av Lekolars sortiment och avslutar intervjun med att berätta om sina personliga favoritprodukter.
Att teckna stärker barnens motoriska och mentala färdigheter och låter samtidigt den känslo- och utforskningsmässiga utvecklingen ta plats. Därför uppskattas spännpapp i olika bredder och längder som skapar en yta på golv eller vägg att projicera eller teckna på.
Höga, låga, flyttbara och ibland även ljuddämpande – en bra variation av bord hjälper till att skapa en inbjudande, pedagogisk och ergonomisk förskolemiljö. Hästskobordet är en favorit eftersom det är lågt och enkelt att flytta runt och har en spännande form som bjuder in till möten mellan barnen.
Ljusbord har förmågan att stimulera barns estetiska och visuella sinnen och kan användas på många sätt. På Drottninghögs förskola används ljusbord i olika storlekar och former, och bjuder in barnen att experimentera med färger, former, mönster och att undersöka insamlade naturmaterial.
Mikroskop hjälper barnen att upptäcka och utforska även de minsta detaljerna i sin omgivning. Med en Wi-Fi puck kan man visa otroliga detaljer även för de yngsta. Ett tips är att kombinera en projektion på väggen från en projektor och exempelvis grafitkrita och spännpapp, så att man kan visa detaljer stort på väggen och samtidigt teckna av det.