Programmering och digitalt lärande
Under begreppet programmering och digitalt lärande har vi samlat produkter, material, digitala verktyg och pedagogiska tips som du kan ha nytta av i din undervisning i skolan och förskolan. Här finns det du behöver för att öka dina elevers digitala kompetens och för att hjälpa eleverna att förstå vår allt mer digitala värld och för att lägga grunden till adekvat digital kompetens, som det står i läroplanen.
Programmering är del av den digitala kompetensen och finns med som en del av läroplanen, ofta genom ämnet teknik. Grundläggande programmeringsfärdigheter behövs för att förstå hur samhället fungerar och det blir också ett krav inom fler och fler områden på arbetsmarknaden. Genom att utforska, leka och experimentera med digitala verktyg lär sig barnen både programmering och datalogiskt tänkande.
STEAM (eller STEM) är ett pedagogiskt begrepp som står för Science, Technology, Engineering, Arts och Maths. STEAM bidrar till att förbättra barnens kompetens i ämnesövergripande problemlösning och ger möjlighet att lära och undersöka utifrån orsak och verkan.
Med STEAM skapar du ett processbaserat arbetssätt, där det kollaborativa utforskandet står i fokus, likaså frågeställningar och kritiskt tänkande.