Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Rubrikbild-digitalt-lärande-1200x500.jpgProgrammering och digitalt lärande

Under begreppet programmering och digitalt lärande har vi samlat produkter, material, digitala verktyg och pedagogiska tips som du kan ha nytta av i din undervisning i skolan och förskolan. Här finns det du behöver för att öka dina elevers digitala kompetens och för att hjälpa eleverna att förstå vår allt mer digitala värld och för att lägga grunden till adekvat digital kompetens, som det står i läroplanen.

Programmering är del av den digitala kompetensen och finns med som en del av läroplanen, ofta genom ämnet teknik. Grundläggande programmeringsfärdigheter behövs för att förstå hur samhället fungerar och det blir också ett krav inom fler och fler områden på arbetsmarknaden. Genom att utforska, leka och experimentera med digitala verktyg lär sig barnen både programmering och datalogiskt tänkande.

STEAM (eller STEM) är ett pedagogiskt begrepp som står för Science, Technology, Engineering, Arts och Maths. STEAM bidrar till att förbättra barnens kompetens i ämnesövergripande problemlösning och ger möjlighet att lära och undersöka utifrån orsak och verkan.

Med STEAM skapar du ett processbaserat arbetssätt, där det kollaborativa utforskandet står i fokus, likaså frågeställningar och kritiskt tänkande.



Makerspace Magazine

Bläddra direkt i den digitala versionen av vårt inspirerande Makerspace Magazine för skola. Du kan också kostnadsfritt beställa ett fysiskt exemplar genom att mejla oss på kundtjanst@lekolar.se eller ringa oss på 0479-199 00. 

  • Makeblock mTiny Discover Kit

    Makeblock mTiny Discover Kit

    Art.nr: 125024
    mTiny är en pedagogisk robot för förskolan och lågstadiet. Den styrs med läspennan som läser av programmeringsbrickorna och bygger på programmeringsspråket Scratch jr. Pusselplattorna blir tematiska kartor. Roboten kan också programmeras att utföra en serie av kommandon som längre förflyttningar, rörelser och animationer genom ljud och ljus. mTiny är skärmfri och behöver ingen dator eller lärplatta för att användas. mTiny har mer än 10 olika känslouttryck och 300 ljudeffekter. Detta gör det möjligt att arbeta med känslor och berättande. Grundläggande funktioner: riktningskommandon, ljud och ljus. Inbyggt batteri, uppladdningsbart. Material: PC, ABS, PP. PVC-fri.
    3.644,00 kr
  • Sphero indi Student Kit

    Sphero indi Student Kit

    Art.nr: 135012
    STEAM-inlärning för 1-3 elever åt gången eller för att komplettera indi-robotar och färgplattor för indi Class Pack. Introducerar grunderna för beräkningstänkande, STEAM och datavetenskapliga principer samtidigt som den uppmuntrar öppen, lekbaserad inlärning med verkliga scenarier. Välj mellan mer avskalad programmering genom att använda den inbyggda färgsensorn, eller låt eleverna testa sina färdigheter med fler kodningsalternativ i den kostnadsfria Sphero Edu Jr-appen. PVC-fri.
    2.671,00 kr
  • Blue-Bot

    Blue-Bot

    Art.nr: 56611
    Blue-Bot är en golvrobot med bluetooth vilket innebär att den kan styras från en surfplatta eller en dator men även programmeras med enkla knapptryckningar på ryggen. Blue-Bot åskådliggör sambandet mellan orsak och verkan samt ger övning i uppföljning och kontroll. Denna version är uppdaterad gällande motorer och kablage vilket gör roboten mer tillförlitlig i sina rörelser samt har "push safe mode" som minskar slitage vid felaktig körning. Detta påverkar även ljudvolymen vid körning då den kör tystare. Uppladdningsbar, USB-sladd ingår. Längd 12 cm. Bredd 10 cm. Av ABS, POM. Lämplig från 3 år och uppåt.
    1.550,00 kr
  • Rugged robot

    Rugged robot

    Art.nr: 112894
    Programmerbar terrängbil för inom- och utomhusbruk. Programmeras med knappar som sitter ovanpå, eller från surfplatta/dator. En sensor känner av hinder och gör så att roboten backar och roterar 45°. Memorerar över 250 steg och 3 hastigheter. Fungerar även med Blue-Bot Tactile reader. Uppladdningsbart batteri via medskickad kabel (USB-A). Kompatibel med Android (min 5.0) och iPhone (min iOS 8.0). Från 3 år.
    3.233,00 kr
  • LEGO® Education SPIKE™ Essential Set

    LEGO® Education SPIKE™ Essential Set

    Art.nr: 131852
    449 delar. Ikon- och ordbaserad blockkodning med enkel maskinvara – inklusive en intelligent hubb med två portar, två små motorer, en ljuspanel och en färgsensor – gör elevernas skapelser levande. Setet innehåller även ett färgstarkt urval av LEGO-klossar, ersättningsdelar och en hållbar förvaringslåda med färgkodade sorteringsbrickor för att underlätta byggprocessen. SPIKE Essential ingår i LEGO Learning System och erbjuder standardiserade STEAM-lektioner i fem enheter, innehållande åtta 45-minuterslektioner vardera. I varje lektion ingår lektionsplaneringar online med tillägg för matematik och språkfärdigheter. Vi tillhandahåller också utvärderingsmatriser och videor för att stödja lärare. Material: ABS. PVC-fri. Från 6 år.
    5.237,00 kr
  • Greenscreen med stativ

    Greenscreen med stativ

    Art.nr: 130623
    Pop-up-teknik. Öppna aluminiumfodralet och lyft handtaget till önskad höjd och lås fast.
    3.485,00 kr
  • Easi-scope trådlös med display

    Easi-scope trådlös med display

    Art.nr: 130787
    Den nyaste versionen av trådlös Easi-scope har nu en inbyggd display. På skärmen kan eleverna enkelt se förstoringen direkt utan att koppla upp sig mot någon enhet. Perfekt till att undersöka skillnader i olika material, se närmare på insekter, löv, huden m.m. Easi-scope förstorar upp till 75x och kan även ta foton och korta filmer på ca 30 sek. Mikroskopet kan kopplas trådlöst via Wi-Fi till surfplatta eller PC. Kompatibel med Apple och Windows. Laddas via USB. Från 3 år.
    4.347,00 kr
  • Utomhuspaket Programmering

    Utomhuspaket Programmering

    Art.nr: 129167
    Ett paket som hjälper till att flytta ut verksamheten. Framtaget tillsammans med en pedagog. Innehåller: 112894 Rugged robot, 74934 golvmarkeringar händer & fötter, 71832 golvmarkering pilar, 118604 Pingvinens kodningsstenar, 118605, Pingvinens aktivitetskort och 124579-38 förvaringskorg grön. Förflytta korgen enkelt med hjälp av artikel 124580, Vagn till förvaringskorg.
    4.689,00 kr
Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.