Pedagogerna berättar om sinnesrum
Med sinnesförmågan uppfattar vi och ordnar alla våra intryck. Och med hjälp av sensoriska material och miljöer kan vi hjälpa barnen att öva upp denna livsviktiga förmåga. Ju fler sinnen som kan involveras, desto bättre lär de sig.
Varje liten sinnesförnimmelse behövs när hjärnan utvecklar sin förmåga att tolka och bearbeta omvärldens alla intryck.
Läs om hur två av Lekolars pedagoger, Sofia och Victoria, resonerar om sinnesrum.
Intervju med Sofia Winerdal, pedagog på Hands-On Science
– Begreppet ”sinneslabb” tycker jag är ett bra namn på förskolans hörn eller rum för sensoriska upplevelser. I grunden handlar det ju om att låta barnen experimentera med alla sina sinnen, säger Sofia Winerdal på Hands-On Science.
Sofia vet vad hon pratar om. För ett par år sedan var hon med om att skapa Tekniska museets uppmärksammade sinneslabb. Hit köar Stockholms förskolebarn för att experimentera och fascineras av ljus, skuggor, speglar, spännande material, ljud och dofter.
Färgat ris fascinerar
Sinneslabbet blev verklighet med stöd från Lekolar i form av material, utrustning, ekonomiska resurser och expertkunskaper.
– Om man vill skapa ett eget sinneslabb är det viktigt att både barn och personal är delaktiga och involverade. Platsen bör vara dämpad på intryck och möjlig att mörklägga, miljön ska kännas harmonisk. Den första investeringen man borde fundera på är ett ljusbord, menar Sofia.
– Det kan alla samlas kring och det kan användas till mycket. En så enkel sak som riskorn, färgade med karamellfärg, ger fascinerande effekter. Vissa barn kan stå i evigheter och skapa mönster.
På ljusbordet får vanliga saker nytt liv – genomskinliga klossar, röntgenfoton, OH-bilder eller föremål från senaste skogspromenaden. Det går också att måla på ljusbordet.
Fruktforskning
– En projektor är också användbar. En projicerad bokskog med rätt ljudeffekter skapar stämning i rummet. Projektorn ger också möjlighet att utforska skuggor och former i storformat. Vanliga speglar, gärna i plast, är ett annat enkelt sätt att skapa fascination och upptäckarglädje.
I ett mörklagt rum ger lysande föremål som stenar och kuber att sitta på en särskild atmosfär. Och när det gäller taktila material kan det vara klokt att skaffa en så kallad Sensory Bin eller Sinneslåda.
– För doft- och smaksinnena finns en enkel lösning – ta fruktstunden i sinneslabbet, skrattar Sofia som hälsar alla välkomna till Lekolars eget Sinneslabb i Bromma – ett inspirerande showroom för sensoriska produkter.
Sofia Winerdal, pedagog och utbildningsansvarig på Hands-On Science.
Intervju med Victoria Bergman, pedagogisk rådgivare på Lekolar
– I barnets personliga upplevelse av olika sensoriska material och miljöer stimuleras den kognitiva, motoriska och språkliga utvecklingen. De lär sig helt enkelt på ett djupare plan, om flera sinnen får aktiveras, förklarar Victoria Bergman som är pedagogisk rådgivare på Lekolar.
Med bakgrund som både förskollärare och lärarutbildare på Linnéuniversitetet, vill hon särskilt lyfta fram de vuxnas roll när barnen presenteras för nya sinnesintryck.
– Barnens fascination och utforskande bör vara centralt i verksamheten. Genom att vara en närvarande, lyssnande vuxen så ser man vad barnen intresserar sig för och kan därför utmana och inspirera dem på rätt sätt, säger hon.
Närvaro och nyfikenhet
Den vuxne kan hjälpa till med att skapa intresse, kanske genom att sänka rösten eller genom att utmana barnet med något nytt.
– Genom att vara närvarande, och släppa fram sin egen nyfikenhet, blir den vuxne en medforskare. I det mjuka samspelet händer mycket, inte minst språkligt. Barnet får hjälp att sätta nya ord på en upplevelse eller egenskap, kopplat till en känsla som alltså ökar inlärningen, förklarar Victoria.
– Sensoriska material av mindre storlek, till exempel naturmaterial, är även ett utmärkt verktyg för att lekfullt och naturligt väva in matematiken, menar hon.
– Barnen kan träna på att sortera, räkna, väga eller mäta. I samspelet med de spännande materialen växer färdigheterna fram.
Leken och den lustfyllda upplevelsen är viktig, menar hon. Ett sätt att stimulera fantasin och få igång leken kan vara att blanda de sensoriska, ofta okodade, materialen med enstaka kodade föremål som barnen känner igen. Det kan vara olika djur, figurer eller fordon.
Ett lejon bland stenarna
– Att exempelvis lägga ett litet lejon bland alla stenarna kan ge den där lilla impulsen så att en spännande lek kan växa fram.
Oavsett vilka sensoriska material som barnen ska få utforska är det oerhört viktigt med presentationen, menar hon.
– Det handlar om ordning och reda, om att renodla och begränsa intrycken. Att bara ställa ner några speglar och en låda fullproppad av taktila material skapar ingen upptäckarglädje. Förbered miljön och duka i stället, snyggt och prydligt, fram några stycken saker.
Detta för att skapa estetiskt värde, nyfikenhet och förundran.
Detsamma gäller inramningen i det sensoriska rum eller hörn man vill skapa, berättar hon.
– Miljön bör vara lugn och rensad från onödiga intryck. Belysningen dämpad och atmosfären harmonisk, avslutar Victoria Bergman.
Victoria Bergman, pedagogisk rådgivare hos Lekolar.