Tips på hur man kan främja barns språkutveckling i förskolan
Att ge barnen i förskolan möjlighet att utveckla sitt språk är ett viktigt och betydelsefullt uppdrag för dig som pedagog. Det är avgörande för barnets intellektuella, känslomässiga och sociala utveckling. Det hjälper dem att dels förstå sig själva, dels sin omgivning och att kunna uttrycka sig i samhället och sortera de upplevelser de möts av. Språk innebär inte endast det talade språket utan även kroppsspråk, bildspråk, tankespråk, ord och skriftspråk. Det är också viktigt att arbeta med flerspråkighet för att ge barnen möjlighet till utökad kompetens i sin språkinlärning.
Språkträningen får gärna vara rolig, kreativ och stimulerande. Förutom rim, ramsor och sånger är det en god idé att ge utrymme för barnen att tala och ge verktyg för att sätta ord på deras tillvaro. Mindre gruppkonstellationer kan underlätta för att lyfta barnens enskilda intressen och frågeställningar. Utgå gärna från den miljö ni befinner er i. Är ni i skogen är det bra att tala kring skogens beståndsdelar och inte bara använda sig av exempelvis bildstöd.
Bläddra gärna i vår nya språkfolder för förskolan. Vill du beställa ett fysiskt exemplar kostnadsfritt? Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@lekolar.se.
Här nedanför har vi med hjälp av Skolverket samlat tips på hur du som pedagog kan arbeta med språk i förskolan. Genom exempelvis läsning på recept (gemensam bokläsning), språklekar, språklådor, TAKK material och aktivitetskort blir språkinlärningen tillgänglig i lärmiljön på ett lärande och lekfullt sätt. Läs mer om tipsen nedan och ta gärna del av våra språkwebbinar och språkprodukter för mer inspiration.