Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Vi ber om ursäkt för eventuella störningar på vår webbplattform.

Just nu är det problem att ringa in till vår kundtjänst, vänligen skicka ett mejl till kundtjanst@lekolar.se så ringer vi upp dig när vi har möjlighet.

Header_språkutveckling_förskolan_1200x500.jpg

Tips på hur man kan främja barns språkutveckling i förskolan

Att ge barnen i förskolan möjlighet att utveckla sitt språk är ett viktigt och betydelsefullt uppdrag för dig som pedagog. Det är avgörande för barnets intellektuella, känslomässiga och sociala utveckling. Det hjälper dem att dels förstå sig själva, dels sin omgivning och att kunna uttrycka sig i samhället och sortera de upplevelser de möts av. Språk innebär inte endast det talade språket utan även kroppsspråk, bildspråk, tankespråk, ord och skriftspråk. Det är också viktigt att arbeta med flerspråkighet för att ge barnen möjlighet till utökad kompetens i sin språkinlärning.

Språkträningen får gärna vara rolig, kreativ och stimulerande. Förutom rim, ramsor och sånger är det en god idé att ge utrymme för barnen att tala och ge verktyg för att sätta ord på deras tillvaro. Mindre gruppkonstellationer kan underlätta för att lyfta barnens enskilda intressen och frågeställningar. Utgå gärna från den miljö ni befinner er i. Är ni i skogen är det bra att tala kring skogens beståndsdelar och inte bara använda sig av exempelvis bildstöd.

Här nedanför har vi med hjälp av Skolverket samlat tips på hur du som pedagog kan arbeta med språk i förskolan. Genom exempelvis läsning på recept (gemensam bokläsning), språklekar, språklådor, TAKK material och aktivitetskort blir språkinlärningen tillgänglig i lärmiljön på ett lärande och lekfullt sätt. Läs mer om tipsen nedan och ta gärna del av våra språkwebbinar och språkprodukter för mer inspiration.

Header2_språkutvecklandetips_1200x350.jpg

Skolverkets tips för språkutvecklande arbete i barngruppen

- Visa att alla språk är lika värdefulla. Låt barnen få använda alla sina språkliga resurser i förskolan. Det kan bidra till att identiteten och självkänslan stärks.

- Skapa så många meningsfulla sammanhang som möjligt som ger möjlighet till språkande och samspel.

- Läs högt och samtala om text.

- Ställ öppna frågor och följdfrågor. Ge barnen tanketid och talutrymme.

- Omge barnen med ord i alla sammanhang. Benämn och beskriv föremål och det ni gör och ge på så sätt barnen ett utökat ordförråd.

- Samtala om ord och deras betydelse, förklara obekanta ord och begrepp.

- Erbjud flera olika texttyper som berättande, beskrivande och instruerande texter, till exempel sagan vid lässtunden och receptet när man bakar.

- Om du har barn med annat modersmål eller ett nationellt minoritetsspråk i gruppen: lär dig några ord på barnets språk eller tecken på teckenspråk, till exempel hälsningsfraser eller andra ord som är viktiga för barnet.

- Lyssna aktivt på vad barnen kommunicerar och uppmuntra dem att aktivt lyssna på varandra.

- Uppmuntra interaktion genom att erbjuda barnen många möjligheter till samtal med varandra och personalen.

- Lek med orden med hjälp av rim, ramsor, att hitta på egna ord eller andra språklekar.

- Använd och kombinera flera olika uttrycksformer som kan stötta språkutvecklingen, till exempel bild, rörelse och sång.

- Kartlägg språkarbetet i förskolan och gör en gemensam plan för hur ni kan utveckla arbetet.

Källa: Skolverket

 

Utforska vårt sortiment inom Språk/Svenska.

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.