Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Den lekande pedagogen Anna-Maria AckreDen lekande pedagogen

Anna-Maria Ackre är pedagogista på Kolla förskolor i Kungsbacka. Som verksamhetsutvecklare driver hon sedan fyra år ett uppmärksammat projekt med grund i de estetiska läroprocesserna. Sagan och leken får genomsyra en stor del av verksamheten.

Tema som grundpelare
– Vi arbetar med sagan som övergripande tema och utgår varje år från en bok som är gemensam för enhetens alla förskolor, berättar Anna-Maria.

Temaverksamheten vilar på några grundpelare. Den första är att sagan ska synas i miljöerna på olika sätt. Förskolans olika rum får exempelvis namn efter platser i boken och figurerna visas på väggarna – allt för att hålla temat levande.

– Den andra grundpelaren är att alla pedagoger har en individuell handdocka, kopplad till sagan. Den tredje pelaren handlar om att vara en lekande pedagog.
Projektet har nämligen ett starkt fokus på leken, där pedagogerna deltar aktivt, inte sällan som utklädda karaktärer hämtade från sagan.

Inbjudna i leken
Utklädningen kan vara enkel, ett par kattöron eller en hatt kan räcka. Det viktiga är att barnen omedelbart ser att pedagogen är i karaktär, exempelvis den roliga granntanten som figurerar i berättelsen. Olika pedagoger kan vara samma karaktär och även barnen kan klä ut sig till de olika figurerna.

– I början var vissa pedagoger lite obekväma i att klä ut sig eftersom det kändes teatraliskt. Men fokus ligger på leken och attributen gör det visuellt tydligt för barnen att vi vuxna är med och leker. Anna-Maria berättar att de pedagoger som klär ut sig oftare blir inbjudna i lekarna även när de inte
är utklädda.

– De blir helt enkelt mer lekbara, i barnens ögon, berättar Anna-Maria som menar att de pedagoger som vågar kliva ur sin comfortz zone blir mer närvarande hos barnen.

– Det handlar inte om att spela teater utan om att vara en lekande pedagog och förebild för barnen. Vi ser också tydligt hur detta har utvecklat barnens lekar.

Okodade material
Anna-Maria berättar att lekarna exempelvis är mindre könssterotypa, innehållet utgår istället från det som intresserar barnen just nu. Hon ser också att barnen själva tar in lärandet och söker fakta i sina lekar, ofta utifrån temat.

– Vi jobbar jättemycket med okodade material för att kunna använda dem fritt inom ramen för sagan. Vi använder även sensoriskt material och projiceringar för att förstärka sagans ramverk i leken.

Språk och kommunikation är ett av enhetens fokusområden utifrån läroplanens mål om bland annat språkutveckling och begreppsförståelse.

– Här är sagan ett jättebra redskap för både språkutvecklingen och för att ge barnen en gemensam erfarenhetsbank som vi kan koppla vårt arbete till.
Anna-Maria tror att fler barn och pedagoger skulle uppskatta glädjen och nyttan med att jobba med sagan som övergripande tema. Läs gärna mer och se bilder från verksamheten på hennes Instagramkonto @kolla.pedagogistan.

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.