Språkinlärning med sagan som tema
Anna-Maria Ackre är pedagogista på Kolla förskolor i Kungsbacka. Som verksamhetsutvecklare driver hon sedan fyra år ett uppmärksammat projekt med grund i de estetiska läroprocesserna. Sagan och leken får genomsyra en stor del av verksamheten. Här nedanför ger hon fem tips på hur du kan arbeta med sagan som tema i förskolan utifrån deras egna lärmiljöer. Ta gärna del av hennes arbete och inspireras på Instagramkontot kolla.pedagogistan. Anna-Maria om hennes relation till arbetet med sagan som tema:
"Det är sen vi började arbeta med sagan som tema och leken i fokus som jag verkligen kan se hur vi utvecklat kvalitén och likvärdigheten på hela enheten. Vi har stora möjligheter att inspireras av varandra och vi möter barnen i en fantasivärld som blir synlig och tydlig tack vare vår saga. Att kunna klä ut mig som vuxen där alla barn jag möter kan relatera till karaktären ger en fin möjlighet att skapa relation med alla barn, även fast man kanske inte möter dem så ofta. Vi har väldigt fina möjligheter att skapa en röd tråd genom hela vår verksamhet, tack vare sagan och leken."
Läs hela vår intervju med Anna-Maria här >
1. Inkludera sagan i de fasta lekmiljöerna
För att göra sagan levande för barnen hela dagen så ser vi till att miljöerna är formade efter vår temasaga. Vi namnger rum efter delar av sagan och skapar möjligheter att leka i sagans värld. Ett av våra bästa och enklaste tips för att koppla rummen till sagan är bland annat att måla på fönsterna! Projicering skapar även stora möjligheter i leken.
2. Skapa uppdukningar för lek i sagan
Iscensättning, eller tillfälligt uppdukade miljöer, skapar möjligheter för oss att locka barnen till något mer specifikt. Det kan handla om en del av sagan vi vill uppmärksamma, eller om vi just nu håller på med ett tematiskt arbete där vi vill rikta fokus. Det ger oss även möjlighet att rikta fokus till olika delar av läroplanen.
3. Använd handdockor
Ett av våra viktigaste verktyg är att ha handdockor, handdockan är alltid kopplad till aktuell saga och är på något sätt det vi kan koppla till illustrationerna från sagan. Det kan också med fantasi och kreativitet vara en koppling mellan sagan och handdockan i vår historia kring handdockan. Handdockorna är med oss som medupptäckare tillsammans med barnen, eller som ett kommunikationsverktyg för oss och barnen att använda när det finns behov.
4. Låt barnen klä ut sig
Att få möjlighet att leka och klä ut sig som barn med koppling till sagan ger också en extra dimension till sagan i leken. Då väljer vi utklädnad som passar de olika miljöerna och lekarna som är tänkta där. Utklädnad är alltså inget som bara finns på ett ställe, utan på flera platser på avdelningen och olika beroende på vilken del av sagan miljön ska föreställa.
5. Låt de vuxna klä ut sig
Sist men inte minst vill jag tipsa om att klä ut sig som vuxen. Genom att klä ut sig som vuxen visar vi barnen att vi också älskar att leka! Det ger oss möjlighet att möta barnen i leken och visuellt visa att vi finns där för barnen. Klä ut sig kan man göra på olika sätt. Antingen genom att välja en karaktär i boken och återkomma som den, eller ha olika utklädnader för att kunna använda olika karaktärer i olika lekar. Eller varför inte ha enklare utklädnader som hattar, mantlar och diadem som både vuxna och barn kan använda?