Språkutvecklande tips i förskolan
Susanna Cabander är talpedagog med särskild inriktning på tidig läsinlärning. Hennes interaktiva bok ”Hur låter bokstaven” är redan en klassiker. Här ger Susanna fem allmänna tips på språkutvecklande aktiviteter i förskolan.
1. Konversera mycket med barnen.
Prata om det ni just nu gör, ser, upplever m.m. Men – undvik att ställa för många frågor. Det är bättre att försöka skapa dialog genom att berätta vad man själv upplever och ge barnen chans att haka på om de vill.
2. Läs böcker tillsammans och prata om handlingen.
Det blir ett naturligt sätt att öva ordförrådet. Pausa ibland och låt barnen fylla i eller kommentera. Ställ öppna frågor utifrån boken för att få i gång samtalet. Exempelvis: ”Ser ni något på bilden ni känner igen?”. Undvik att ställa testfrågor.
3. Använd TAKK.
För många barn, särskilt de yngre, är det utvecklande om pedagogen förstärker orden med ”tecken som stöd”, även kallat TAKK. Genom att lära ut tecken blir det lättare för barnen att förstå och de kan själva använda tecknen för att minska frustration innan de kan forma ljuden.
4. Låt barnen lyssna efter och härma språkljud.
Det är en förutsättning för att uttala ljuden och senare lära sig att läsa. Använd gärna ett material med visuellt stöd där ljudet visualiseras. Det kan exempelvis vara en illustration av ett tillfälle när ljudet uppstår, som ett barn hos doktorn som gapar och säger ”Aaah!”
5. Börja tidigt med att låta barnen lyssna efter ljud i ord.
Lägg föremål som börjar på tre olika språkljud en påse. Ha gärna bilder med visualiserande ljud tillhands. Ta upp ett föremål och säg vad det heter. Fråga sedan barnen om de kan höra vilket ljud ordet börjar med. Låt de peka på rätt bild.
Utforska vårt språkutvecklande material för förskolan HÄR.