Språkutvecklande tips i förskolan
Susanna Cabander är logoped och författare med ett stort intresse för hur man kan hjälpa barn i sin tidiga läsutveckling. Hennes interaktiva bok ”Hur låter bokstaven” är redan en klassiker. Här ger Susanna fem allmänna tips på språkutvecklande aktiviteter i förskolan.
1. Konversera mycket med barnen.
Prata om det ni gör, ser, upplever. Men - undvik att ställa för många frågor. Det är bättre att försöka skapa dialog genom att berätta vad man själv upplever och ge barnen chans att haka på om de vill.
2. Läs böcker tillsammans och prata om det ni läser och ser på bilderna.
Det blir ett naturligt sätt att öva ordförrådet. Pausa ibland och låt barnen fylla i eller kommentera. Ställ frågor utifrån innehållet i boken om det behövs för att få i gång samtalet. Till exempel "Ser ni en bil någonstans på bilden?"
3. Använd TAKK.
För många barn, särskilt de yngre, är det utvecklande om pedagogen förstärker orden med "tecken som stöd", även kallat TAKK. Genom att använda tecken blir det lättare för barnen att förstå och de kan själva använda tecknen för att uttrycka sig innan de kan säga orden.
4. Låt barnen lyssna efter och härma språkljud.
Det är en förutsättning för att uttala ljuden och senare lära sig läsa. Använd gärna ett material med visuellt stöd där ljudet visualiseras. Det kan vara en illustration av ett tillfälle när ljudet uppstår. Till exempel ett barn hos doktorn som gapar och säger "Aaaa!"
5. Börja tidigt med att låta barnen lyssna efter ljud i ord.
Lägg föremål som börjar på tre olika språkljud i en påse. Ha gärna bilder med visualiserade ljud tillhands. Ta upp ett föremål och säg vad det heter, med betoning på det första ljudet i ordet. Fråga sen barnen om de kan höra vilket ljud ordet börjar på. Låt dem peka på rätt bild.
Utforska vårt språkutvecklande material för förskolan HÄR.