Ett oväntat fel har uppstått. Var god försök senare.

Bekräfta

Är du säker på att du vill radera?
Är du säker på att du vill radera?
Bästa kund, vid beställning under 200:- tillkommer en extra hanteringsavgift på 79:-

Välj JA för att gå vidare med din beställning. Välj NEJ gå tillbaka och komplettera din beställning eller för att spara ordern till senare tillfälle.
Du gjorde en kopia av listan \"{0}\". Den heter \"{1}\".

Skolinredning för skolans alla rum - soffsystemet Adapt


Möbeldesignern om modulsoffan Adapt 

Lekolar såg behovet av ett soffsystem specifikt utvecklat för elever och deras dagliga lärmiljö i skolan eller annan offentlig förvaltning. Resultatet blev Adapt - samskapat med elever, specialpedagoger och lärare för att främja inkludering, trygghet och motivation. Sofforna är ergonomiska, bekväma och hållbara, perfekta för både fokuserat arbete och gemenskap. Adapt kan enkelt integreras i alla delar av verksamheten, från kapprummet till korridoren, personalrummet och som en klassrumsmöbel. Med andra ord skolinredning eller inredning som stöttar lärmiljön i alla dess sammanhang. Vi pratade med möbeldesignern Sigrid Strömgren för att höra hennes tankar om Adapt och få en inblick i hela processen, från idé till verklighet. Läs intervjun nedan!

Hej Sigrid! Kan du beskriva Adapt med tre ord?
- Lättmöblerad, ergonomisk arbetsställning och samskapad.


Vad tycker du skiljer Adapt från andra soffsystem på marknaden?
- Adapt är särskilt utformad för lärmiljöer och har utvecklats tillsammans med elever, lärare och specialpedagoger. Sitt­ergonomin och de två sitthöjderna är anpassade för arbete vid standardbordshöjderna 72 och 90 cm. Det gör att man kan arbeta effektivt med fullgod ergonomi även i en soffa. Man kan säga att Adapt är en blandning mellan en stol och en soffa. Man sitter ergonomiskt som på en stol, men lika bekvämt som i en soffa. Det korta sittdjupet gör att soffan inte tar mer plats på djupet än en vanlig stol, vilket gör den lätt att placera i skolans alla lärmiljöer.

Kan du berätta om processen - från tanke till verklighet?
- Jag har drivit förstudien med stöd av vår sortiment- och konceptchef Malin Jarbo, som varit med genom hela processen. Vi började med workshops tillsammans med Lekolars inredningsarkitekter från Sverige, Norge, Danmark och Finland. De arbetar dagligen med kundprojekt och har värdefull insikt från lärare, elever, skolledning, inköpare och underhållspersonal. Deras erfarenheter kring lärmiljöer, pedagogik och praktiska krav gav oss en tydlig kravspecifikation. Därefter kopplade vi in barnkulturdesignern Vici Hofbauer för att leda samskapande workshops med elever, lärare och specialpedagoger. Genom diskussioner, bildval, skisser, modellbyggen och tester i full skala utforskade vi deras behov. Vi identifierade utmaningar kring integritet, samverkan, trygghet och arbetsro, vilket resulterade i en omfattande lista med önskemål och insikter. Tillsammans med inredningsarkitekternas kravspecifikation blev detta grunden för designprocessen.

Min uppgift blev att analysera materialet och översätta det till en design som mötte alla behov. När designen var satt tog sortimentsteamet över, och vi arbetade vidare med inköpare, tekniker och rangekoordinator för att säkerställa att produkten uppfyllde alla krav för skolmiljö, cirkulära aspekter och rätt prisnivå. Vi testade flera prototyper för att justera sittkomfort, kvalitet och designuttryck. Att arbeta som inhouse-designer innebär att få vara med i hela processen – från förstudie och design till produktutveckling och lansering. Det ger en djup förståelse för komplexiteten i utvecklingsarbetet och vikten av samarbete mellan olika yrkesroller. Jag är stolt över att arbeta på ett företag som satsar på en gedigen designprocess och värdesätter samskapande och hållbarhet.


Adapt är en serie soffmoduler samskapat med elever och designade för vardagens lärmiljöer



Vilka var elevernas och lärarnas främsta önskemål för en soffa?
 
- Elevernas främsta önskemål var att sitta mjukt och bekvämt samt att få vara ifred – både för trygghet och studiero. Många hade svårt att koncentrera sig i klassrummet och efterfrågade avskärmning i olika grad. Vissa ville vara helt omslutna, medan andra föredrog lägre skärmar för att behålla uppsikten. En del ville sitta tillsammans, andra ensamma. Lärare och specialpedagoger önskade en mjuk sittplats där klassen kunde samlas för genomgångar och samtal i en mer avslappnad miljö än vid vanliga bänkar. De ville också ha en modulsoffa som kunde anpassas efter gruppens behov. En intressant insikt var att många elever trivdes med att sitta högt och ha överblick över rummet, vilket ledde till att soffan fick två sitthöjder. Dessutom kom det fram flera spännande idéer som vi ser fram emot att utforska vidare i den framtida utvecklingen av soffsystemet.

Vad innebär det att Adapt har en hållbar design, och varför är det viktigt i en skolmiljö? 
- Hållbarhet är en självklar del av vårt arbete. Som företag och som designer har vi ett ansvar att minska klimatavtrycket så mycket som möjligt. I Adapt har vi fokuserat på att använda mindre material, förlänga livslängden och skapa utbytbara komponenter. Soffan är designad materialeffektivt för att minimera resursanvändningen. Som standardklädsel erbjuder vi 100 % återvunnet tyg, vilket gör det enkelt för kunden att välja hållbart. Dessutom är klädseln avtagbar på alla delar, vilket gör den enkel att tvätta. Om den slits ut kan den bytas utan att hela soffan behöver skickas till en tapetserare eller fabrik. Även soffans olika delar är utbytbara för att förlänga livslängden ytterligare. Vi har valt hållbara, högkvalitativa material, som plywood istället för spånskiva i stommen. Det ger en starkare konstruktion och en möbel som håller över tid.


Möt möbeldesignern bakom soffsystemet Adapt



För vilka typer av lärsituationer eller skolmiljöer tycker du att Adapt fungerar allra bäst?
 
- Adapt får enkelt plats i de flesta klassrum, då sittdjupet inte är större än en vanlig stol. Moduler med hög rygg och sidopaneler fungerar utmärkt som fokuszoner för elever som behöver extra stöd för koncentration. Soffans raka baksida gör det dessutom möjligt att placera ett elevbord mot ryggen och skapa ytterligare en avskärmad arbetsplats. Den stoppade klädseln, de höga ryggarna och sidopanelerna absorberar ljud och förbättrar ljudmiljön. Genom att placera två soffor mittemot varandra med ett bord mellan skapas en kupésittning – en perfekt yta för samarbete och grupparbeten. Detta gör det möjligt att behålla fler elevgrupper i klassrummet, vilket underlättar för läraren. Soffan passar för både individuellt arbete, grupparbete och lärarledda genomgångar. Utöver klassrummet fungerar den även i korridorer, gemensamma ytor och skolans matsal. Genom att kombinera soffans högre sitthöjd med ett bord på 90 cm skapas dessutom en bättre ergonomi för läraren vid handledning.

Hur tror du att Adapt kan bidra till att skapa tryggare, mer inkluderande och motiverande miljöer för elever?
- Många elever har svårt att hitta studiero i klassrummet. Vi hörde berättelser om elever som lämnade lektionen för att sitta i korridoren där de kunde koncentrera sig bättre. Adapt förbättrar ljudmiljön med sin stoppade klädsel och höga rygg. Den ger också visuell avskärmning och skapar en trygg plats där elever kan sitta mjukt och bekvämt i en egen vrå. Skolan är barnens arbetsmiljö, och en bekväm sittplats gör det lättare att fokusera. Som ett av barnen i undersökningen uttryckte det: ”Vem vill sitta på en hård träbit i flera timmar?”


Läs mer om soffsystemet Adapt - designat för skola och offentlig verksamhet

Glömt lösenord?

Vill du bli kund hos oss?

Du behöver ha ett kundnummer eller organisationsnummer för att handla hos oss. Observera att dina avtalade priser syns först när du loggat in.

Registrera mig

Återställ lösenord

Ange din e-post så skickar vi dig ett meddelande med en länk för att välja nytt lösenord.