Så arbetar Lekolar med FN:s globala mål (för hållbar utveckling)
Lekolar är Nordens ledande leverantör av produkter till skola och förskola. Tillsammans med våra kunder planerar vi dagens skolor och förskolor och spelar då en roll i att forma morgondagens barn och ungdomar. Det är en fantastisk uppgift och ett stort ansvar.
Vi har även ett ansvar för att den lärandemiljö vi är med och skapar är hållbar – på alla sätt. Det handlar både om att barn och pedagoger har rätt till en giftfri skol- och arbetsmiljö, och om att framtidsanpassa klassrum genom miljöer som går att förändra och förnya, samtidigt som våra produkter blir mer miljö och klimatsmarta genom att de kan användas länge. Och flera gånger om.
Genom att lyfta blicken och sikta längre vill vi vara med och skapa en hållbar skolmiljö med lärande i fokus. Världen har sikte på 2030, som är det år då FN:s globala mål (för hållbar utveckling) ska vara uppnådda. Vi på Lekolar ser att det finns flera utmaningar vi kan vara med och lösa på vägen dit. Och, inte minst, möjligheter i och med en omställning till mer hållbar produktion och konsumtion.
Lekolars hållbara verksamhetsmål
När vi tog fram våra hållbara verksamhetsmål utgick vi bland annat från de utmaningar, risker och möjligheter som FN:s globala mål (för hållbar utveckling) innebär. För planeten, samhället och för oss som bolag. Målet är att nå dessa mål till år 2030.
• 2030 ska 80% av vårt erbjudande vara cirkulärt.
• 2030 ska 80% av våra inköp omfattas av leverantörsrevision mot vår leverantörskod. Prioritering av revisioner ska ske utifrån vår leverantörsriskbedömning.
• 2030 ska vi ha sänkt våra koldioxidutsläpp med 50%, jämfört med 2019.
• 2030 ska 100% av träbaserade material i våra produkter och förpackningar vara FSC eller PEFC certifierade.
• 2030 ska inga produkter vi säljer innehålla PVC. 2024 ska produkter avsedda för barn under 3 år vara PVC-fria.
Dessa mål tar avstamp i de sex av FN:s globala mål (för hållbar utveckling) vi på Lekolar har valt att fokusera på lite extra. Här nedanför kan du läsa mer ingående om hur vi ser på varje mål och hur vi arbetar med dem.