Programmeringstips Blue-Bot och Bee-Bot
Tipsnummer: 9482
Svårighetsgrad: Medel
ETT.
Gör robotarna tillgängliga i den miljö ni har för bygg och konstruktion, Låt barnen fritt skapa banor och liknande där möjligheter ges att utforska hur robotarna kan röra sig.
TVÅ.
Tillför material som har samma storlek som roboten rör sig i ett steg, alltså 15x15 cm. Kakelplatttor och Magna-Tiles är bra exempel som gör det möjligt för barnen att skapa egna banor och rutnät.
TRE.
Använd tillbehör till roboten för att låta barnen hämta eller frakta olika saker. Det kan vara antingen fritt i leken eller som en pedagogstyrd aktivitet, t.ex. slå tärningen och hämta den siffra som tärningen visar.
FYRA.
Öka svårighetsgraden för att utmana barnen.
1. Kakelplattor med färger eller figurer kan användas med analogt material. Bilen TUT från Babblarna har i uppgift att köra alla Babblare till rätt färg, hur många steg behöver man flytta framåt eller bakåt för att komma dit?
2. Lägg till pilar för att synliggöra den väg som TUT ska ta.
3. Använd Bee-Bot och låt barnen slå tärningen för att se vilken figur man ska köra till. Hur många steg behöver Bee-Boten programmeras framåt eller bakåt för att komma dit?
4. Lägg kakelplattorna som en rektangel och introducera svängar åt olika håll.
FEM.
Färgprogrammering: skapa ett rutnät med färger som fästs på golvet med bokplast och plocka fram en Bee-Bot samt en tärning. Rulla tärningen och räkna sedan ut hur roboten ska programmeras för att hamna på en specifik ruta. Vill man öka svårighetsgraden låter man barnen slå två eller tre ggr vilket innebär att roboten behöver programmeras till de olika färgerna i rätt ordning. Perfekt aktivitet att ha framme tillgänglig för barnen. Pedagogiskt tips från Johanna Widesson @iktlyckeby.
Detta set räcker till 4 barn