Duka bordet
Tipsnummer: 9548
Svårighetsgrad: Medel
- Att utnyttja situationen när man dukar bord kommer naturligt för de flesta pedagoger. Här följer några förslag på frågeställningar som ökar fokus på det matematiska tänkandet anpassat till utvecklingsnivåer.
- Dukning ger ett utmärkt tillfälle att träna ett- till ettprincipen. Varje barn ska ha en tallrik, ett glas, en sked eller gaffel, osv. Samtala om hur många ni är, räkna fram antalet tallrikar. Se till att alla får en tallrik. Fortsätt på samma sätt med t.ex. glas och låt barnen stå för räknandet och kontrollerandet alltmer utifrån hur säkra de blir.
- Prata gärna vid matbordet om hur många ni är och hur många gafflar det är, att alla har varsin. Samtala också om vad som går att räkna och vad som inte går att räkna. Köttbullar går att räkna, men kan man räkna potatismos? Eller mjölk? Hur gör man när man inte kan räkna något?
- Titta på mjölkpaketet om det finns ett sådant. Hur många glas räcker det till?
Dokument och filer
Detta set räcker till 20 barn